امیر محمد قدسی؛ سید جمال الدین اکبرزاده جهرمی
چکیده
اگرچه، گفتوگو و مباحثه مستدل و آزادانه که به شکلگیری افکار عمومی بینجامد، مشخصه نظریه حوزه عمومی هابرماس است؛ اما در توئیتر فارسی به علت خوشهای شدن کاربران و مواجهه آنها با افکار و عقاید مشابه، گفتوگو و تضارب آرا کمتر پدید خواهدآمد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و بررسی ویژگیها و مشخصههای منحصربهفرد کاربرانی است که ...
بیشتر
اگرچه، گفتوگو و مباحثه مستدل و آزادانه که به شکلگیری افکار عمومی بینجامد، مشخصه نظریه حوزه عمومی هابرماس است؛ اما در توئیتر فارسی به علت خوشهای شدن کاربران و مواجهه آنها با افکار و عقاید مشابه، گفتوگو و تضارب آرا کمتر پدید خواهدآمد. هدف از انجام این پژوهش شناسایی و بررسی ویژگیها و مشخصههای منحصربهفرد کاربرانی است که در میان قطبهای اصلی شبکه توئیتر فارسی توزیع شده و کار تسهیلگری ارتباط و فراهم آوردن زمینه گفتوگو میان قطبهای شبکه را انجام میدهند. برای تحقق این هدف ابتدا از طریق بهینهسازی معیارهای مرکزیت، واسطهگران (بروکرها) را شناسایی و سپس با کدگذاری توئیتهای آنان براساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی، کردارها و گفتارهای خاص آنها را تعیین نمودیم. در پایان و در بخش نتیجهگیری، تشابه گفتارها و کردارهای بروکرها را با نظریه کنش ارتباطی هابرماس نشانداده و استنباط نمودیم، کاربرانی ویژگیهای مد نظر نظریه کنش ارتباطی را دارا هستند که در میانه جریان ارتباطی و مرتبط با سایر خوشهها قرار دارند و در قامت واسطهگر یا تسهیلگر ارتباطی ظاهر میشوند، نه آنهایی که در خوشههای مجزا و بدون ارتباط با دیگر بخشهای شبکه قرار میگیرند.